Ημερίδα: Εφαρμογή της Εμπεδωτικής Διδασκαλίας και Μάθησης στις Ώρες Υποστηρικτικής Διδασκαλίας των Μαθηματικών στα ΕΠΑΛ

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Το σχολείο θεωρείται, και έτσι πρέπει, σαν το θεσμό εκείνο που λειτουργεί με πνεύμα ισότητας και αμεροληψίας. Όμως, οι εξαιρετικά ανόμοιες και αβοήθητες μαθητικές ομάδες σε κάθε σχολείο δείχνουν τις μεγάλες εκπαιδευτικές ανισότητες στη σχολική μας εκπαίδευση. Μέσα σε κάθε σχολική τάξη υπάρχει ένα διπλό μαθητικό δίκτυο από τους πρώτους και τους τελευταίους. Οι τελευταίοι, τις περισσότερες φορές, περιθωριοποιούνται και παραμένουν απλά θεατές της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Τα διαφορετικά αποτελέσματα για τους διάφορους μαθητές, ενώ οι ευκαιρίες είναι ίδιες, ερμηνεύονται συνήθως υποκριτικά με το επιχείρημα ότι το κάθε άτομο προσκρούει στα όριά του. Όσοι αποτυγχάνουν δεν έχουν την απαραίτητα θέληση και εξυπνάδα και σίγουρα την ευθύνη την έχουν αυτοί και σε καμιά περίπτωση το σχολείο. Σήμερα η ΤΕΕ, ιδιαίτερα περνά δύσκολους καιρούς. Τα λάθη, και οι στρεβλώσεις την έχουν οδηγήσει σε κρίση που δεν επιτρέπει να επιτύχει τους στόχους της, είτε αυτοί είναι εκπαιδευτικοί και παιδαγωγικοί είτε είναι κοινωνικοί και αναπτυξιακοί: σχολική αποτυχία και διαρροή, αδιαφορία και απομάκρυνση των μαθητών από την γνώση, σύγχυση των εκπαιδευτικών, μαζική ανεργία των νέων.

Οι προηγούμενες σκέψεις έγιναν, σίγουρα, και από τους σχεδιαστές του προγράμματος σπουδών του Τεχνολογικού Λυκείου. Η απόφασή τους να εντάξουν στο ωρολόγιο πρόγραμμα δύο ώρες υποχρεωτικής υποστηρικτικής διδασκαλίας στα Μαθηματικά είναι πράγματι μια αποφασιστική καινοτομία. Είναι χρέος όλων μας να μην αφήσουμε αυτή τη θεσμική παρέμβαση να χαθεί μέσα στη ρουτίνα του σχολείου αλλά να την αξιοποιήσουμε ώστε να προσφέρει στο διαρκές ζητούμενο που είναι η βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία.

Για το σκοπό αυτό, η διδακτέα ύλη του υποστηρικτικού μαθήματος των Μαθηματικών οργανώνεται με βάση τα αποτελέσματα που θα διαπιστωθούν από το διαγνωστικό τεστ. Οι διδάσκοντες έχουν τη δυνατότητα να κατανείμουν τις ώρες ανά θεματική ενότητα κατά τη διάρκεια του έτους όπως εκείνοι κρίνουν και σε συνεννόηση με το σχολικό σύμβουλο, ανάλογα  με τις ανάγκες των μαθητών και την πρόοδό τους. Επίσης οι διδάσκοντες επιλέγουν τις κατάλληλες ασκήσεις και δραστηριότητες με βάση τις συνθήκες της τάξης. Ένας τρόπος για να επιτύχουν καλά αποτελέσματα είναι να εντάξουν στο σχεδιασμό τους τις διαδικασίες της εμπεδωτικής μάθησης. Η εμπεδωτική διδασκαλία και μάθηση εφαρμόστηκε επί 2 ½ χρόνια σε κάποια σχολεία της Εύβοιας και είχε πολύ καλά αποτελέσματα. Η μεθοδολογία πραγματοποίησης της έρευνας και τα αποτελέσματα της έρευνας ανακοινώθηκαν σε Ημερίδα που έγινε στις 7 Μαΐου 2011, στη Χαλκίδα στο Συνεδριακό Κέντρο του Νομαρχιακού Μεγάρου. Στην πρόσκληση που σας είχα απευθύνει τότε, σας έγραφα και τα εξής:

‘‘Η θεωρία της Εμπεδωτικής Μάθησης του Benjamin S. Bloom (1913-1999) προσεγγίζει την πραγματοποίηση των εκπαιδευτικών στόχων έτσι ώστε να μαθαίνουν οι πολλοί και όχι μόνο οι λίγοι. Το βασικό μήνυμα από το έργο του Bloom είναι ότι η επίδοση και το συναίσθημα αλληλοεξαρτώνται. Όταν οι μαθησιακές συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές για τους μαθητές, τότε, μετά από κάθε μαθησιακό έργο, αυτοί γίνονται όλο και περισσότερο ανόμοιοι:  οι κορυφαίοι μαθητές αισθάνονται πολύ επαρκείς και επιθυμούν περισσότερη εκπαίδευση, ενώ οι μαθητές στο άλλο άκρο αισθάνονται ανεπαρκείς και δείχνουν μειωμένο ενδιαφέρον για περαιτέρω μάθηση. Ο Bloom, απαντώντας σ’ αυτή την πρόκληση, προτείνει να διατηρείται το επίπεδο της επίδοσης σταθερό και να υπάρχει διακύμανση στο χρόνο, αντί να διατηρείται ο χρόνος διδασκαλίας σταθερός και να υπάρχει διακύμανση στην επίδοση (όπως στη συνήθη διδασκαλία). Όπως γράφει χαρακτηριστικά: δεν υπάρχουν καλοί και κακοί μαθητές, αλλά μαθητές που μαθαίνουν γρήγορα και μαθητές που χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να μάθουν.

Όταν μάλιστα εξασφαλισθούν οι κατάλληλες συνθήκες, ο Bloom διατυπώνει τους επόμενους ισχυρισμούς:

  • το 80% των μαθητών της τάξης θα ανέβει στο επίπεδο που πριν  μπορούσε να φθάσει μόνο το κορυφαίο τμήμα του 20% των μαθητών (2 Sigma Problem).
  • η προδιάθεση (τα ‘‘πιστεύω’’) των μαθητών  θα είναι πιο θετική για το σχολείο, το διδάσκοντα, το μάθημα και τον εαυτό τους και, τελικά, οι πιο πολλοί μαθητές θα γίνουν σχετικά όμοιοι όσον αφορά την ικανότητά τους για μάθηση, το ρυθμό μάθησης, και την έφεση για επιπλέον μάθηση’’

Πιστεύω ότι όλοι μας βρίσκουμε τους ισχυρισμούς του Bloom, τους οποίους επαληθεύει σε μεγάλο βαθμό η εκπαιδευτική έρευνα, άκρως δελεαστικούς για την αντιμέτωπιση της σχολικής αποτυχίας. Στην Ημερίδα εκείνη είχε προταθεί ένας τρόπος με τον οποίο δίνεται ο επιπλέον χρόνος και η βοήθεια που χρειάζονται οι «αργοί» μαθητές, ώστε να καταφέρουν να κατακτήσουν ένα καλό μαθησιακό επίπεδο. Σήμερα, με την ευκαιρία της δίωρης υποστηρικτικής διδασκαλίας, ανοίγεται ο δρόμος για την υλοποίηση των διαδικασιών της εμπεδωτικής μάθησης. Για το σκοπό αυτό σκέπτομαι να επαναλάβω στη Χαλκίδα την Ημερίδα ώστε να ενημερωθούν σχετικά οι Διευθυντές και οι Μαθηματικοί των ΕΠΑΛ αλλά, γενικότερα, και κάθε ενδιαφερόμενος εκπαιδευτικός.

Οι κ.κ. Διευθυντές των ΕΠΑΛ παρακαλούνται να με ενημερώσουν στο τηλέφωνο 6932529860, αν οι ίδιοι και οι Μαθηματικοί του σχολείου τους ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την Ημερίδα (η ημερομηνία πραγματοποίησης θα καθοριστεί κατόπιν συνενόησης).

Σας ευχαριστώ θερμά εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας.

Ο Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών

Ευάγγελος Ν. Παναγιώτου

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: